Integracja sensoryczna

Konsultacje z terapeutą integracji sensorycznej
Terapia integracji sensorycznej przeznaczona jest m.in. dla dzieci:
- przejawiających nadmierną wrażliwość na bodźce dotykowe, wzrokowe, smakowe, dźwiękowe (dziecko unika dotyku, drażnią je zapachy czy dźwięki)
- poszukujących dodatkowej stymulacji (np. dziecko wciska się za meble, zbliża do oczu świecące zabawki, przytula mocno inne osoby)
- mających problemy z koordynacją ruchową lub wzrokowo-ruchową, zachowaniem równowagi
- przejawiających dużą niechęć do aktywności ruchowej, unikających zabaw i gier ruchowych
- okazujących wyraźne zmęczenie w środowiskach bogatych w bodźce sensoryczne (dźwiękowe, wzrokowe, zapachowe)
- mających trudności z hamowaniem reakcji emocjonalnych, wyciszaniem się, zasypianiem
- mających problemy z wykonywaniem czynności ruchowych i samoobsługowych adekwatnych do wieku
Diagnoza terapii integracji sensorycznej
Diagnoza sporządzana jest na podstawie:
- szczegółowego wywiadu z rodzicami dziecka na temat jego rozwoju począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy, aż do aktualnych problemów rozwojowych
- kwestionariusza sensomotorycznego wypełnianego przez rodziców
- obserwacji klinicznej dziecka, na którą składa się seria wystandaryzowanych prób i testów
Diagnostyka obejmuje zazwyczaj 2- 3 spotkania (z rodzicami i dzieckiem) i jest zaplanowana wspólnie z rodzicami dziecka.
Pierwsze spotkanie zazwyczaj obejmuje wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju dziecka, jego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym/ szkolnym oraz zgłaszanych trudności i już podjętych działań. Rodzice uzupełniają również kwestionariusz rozwoju sensorycznego według wskazówek terapeuty.
Drugie spotkanie to obserwacja i zapoznanie terapeuty z dzieckiem poprzez wspólną zabawę i przeprowadzenie wybranych testów.
Konsultacja jest pierwszym etapem weryfikacji wątpliwości co do prawidłowego rozwoju sensomotorycznego dziecka.
W razie konieczności istnieje możliwość wykonania pogłębionej diagnozy w wybranym zakresie, dotyczącym aktualnych problemów rozwojowych dziecka.
Wyniki diagnozy oraz wnioski do dalszej pracy przedstawiane są zawsze rodzicom w bezpośredniej rozmowie ze specjalistą. Wspólnie ustalany jest plan i orientacyjny czas terapii integracji sensorycznej.
Terapia zaburzeń integracji sensorycznej
Nigdy nie prowadzimy terapii bez diagnostyki (przeprowadzonej u nas lub u innych terapeutów).
Zakres terapii jest wyznaczany indywidualnie dla każdego dziecka na podstawie diagnozy.
Terapia ma miejsce w sali odpowiednio wyposażonej w specjalistyczny sprzęt przeznaczony do stymulacji systemu przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego.
W zależności od potrzeb dziecka terapeuta wykorzystuje również pomoce terapeutyczne przeznaczone do stymulacji zmysłu wzroku, słuchu i węchu.
Terapia jest atrakcyjna dla większości dzieci, odbywa się w formie zabawy.