Psychologia

Konsultacje z psychologiem
Konsultacje przeznaczone są m.in. dla rodziców, którzy:
- niepokoją się o prawidłowy rozwój dziecka
- zauważają trudności w codziennym funkcjonowaniu dziecka (bunt, agresja, niechęć, wycofanie, lęk)
- zostali skierowani na konsultację w placówce, do której uczęszcza dziecko
- chcą rozwinąć swoje kompetencje rodzicielskie i wychowawcze
- chcą wesprzeć w rozwoju swoje dziecko
Diagnoza psychologiczna
Psycholog, na podstawie rozmowy z rodzicami i obserwacji dziecka w zabawie, dokonuje wstępnej diagnozy funkcjonalnej dziecka. Wskazuje na trudności dziecka, ewentualne przyczyny trudnych zachowań i sposoby poprawy funkcjonowania.
Możliwe jest również wykonanie diagnozy funkcjonalnej dziecka z użyciem Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-3–PL)
Diagnostyka obejmuje zazwyczaj 2- 3 spotkania (z rodzicami i dzieckiem) i jest zaplanowana wspólnie z rodzicami dziecka.
Wyniki diagnozy oraz wnioski do dalszej pracy przedstawiane są zawsze rodzicom w bezpośredniej rozmowie ze specjalistą.
Pierwsze spotkanie obejmuje wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju dziecka, sytuacji rodzinnej,
funkcjonowania w środowisku przedszkolnym/ szkolnym oraz zgłaszanych trudności i już podjętych działań.
Drugie spotkanie to obserwacja i zapoznanie psychologa z dzieckiem poprzez wspólną zabawę oraz stworzenie wstępnej diagnozy funkcjonowania dziecka.
Podczas trzeciego spotkania psycholog omawia z rodzicami wnioski i sugestie, wspólnie ustalany jest indywidualny plan terapii oraz liczba i częstotliwość spotkań.
Psycholog udziela również rodzicom wskazówek do pracy w domu oraz przekazuje zalecenia dla kadry placówki, do której uczęszcza dziecko.
Terapia psychologiczna
Podstawowym celem terapii prowadzonej przez psychologa jest:
- Poprawa codziennego funkcjonowania zarówno dziecka jak i całej rodziny
- Wspieranie dziecka w nabywaniu nowych umiejętności
- Rozwój dziecka w obszarze społeczno – emocjonalnym
- Zwiększanie samodzielności i odpowiedzialności dziecka
- Wspieranie adekwatnego poczucia własnej wartości
Pracę terapeutyczną opieramy przede wszystkim na bliskiej relacji z dzieckiem i wykorzystujemy jego mocne strony oraz zainteresowania do pracy nad problemowymi obszarami.
Po każdym spotkaniu rodzice otrzymują informację zwrotną od terapeuty na temat podjętych działań i aktywności dziecka na zajęciach.