Terapia pedagogiczna

Konsultacje z terapeutą pedagogicznym / pedagogiem specjalnym
Terapia pedagogiczna przeznaczona jest m.in. dla dzieci:
- nie wykazujących jeszcze gotowości do podjęcia nauki w szkole (wątpliwości rodziców i nauczycieli)
- z trudnościami w nauce czytania i pisania, nauce szkolnej
- z trudnościami w czytaniu, zarówno jeśli chodzi o technikę i płynność czytania, jak i rozumienie tekstu
- z trudnościami w uczeniu się matematyki
- z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej niezbędnej do nauki czytania i pisania (przekręcanie znaków i liter, kłopoty z pisaniem, rysowaniem, wodzeniem po śladzie itp.)
- z diagnozą dysleksji, dyskalkulii lub dysortografii
- z diagnozą ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się
- z obniżonymi możliwościami intelektualnymi
- z problemami z koncentracją uwagi, dłuższym skupieniem na zadaniu
Diagnoza pedagogiczna
Terapeuta, na podstawie rozmowy z rodzicami, dokumentów z placówki, do której uczęszcza dziecko i obserwacji dziecka podczas zabawy kierowanej, dokonuje wstępnej diagnozy funkcjonalnej dziecka.
Wykorzystuje w tym celu testy diagnostyczne służące ocenie poziomu czytania i pisania, płynności czytania itp.
Jeśli istnieje taka potrzeba, terapeuta stosuje również inne testy m.in. Skalę Ryzyka Dysleksji, Baterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci i inne.
Możliwe jest również wykonanie diagnozy funkcjonalnej dziecka z użyciem Profilu Psychoedukacyjnego (PEP-3–PL)
Diagnostyka obejmuje zazwyczaj 2- 3 spotkania (z rodzicami i dzieckiem) i jest zaplanowana wspólnie z rodzicami dziecka.
Pierwsze spotkanie zazwyczaj obejmuje wywiad z rodzicami dotyczący rozwoju dziecka, jego funkcjonowania w środowisku przedszkolnym/ szkolnym oraz zgłaszanych trudności i już podjętych działań.
Drugie spotkanie to obserwacja i zapoznanie terapeuty z dzieckiem poprzez wspólną zabawę oraz wykonanie diagnozy adekwatnej do potrzeb dziecka (diagnoza funkcjonalna, diagnoza Skalą Ryzyka Dysleksji lub innymi testami).
Podczas trzeciego spotkania terapeuta omawia z rodzicami wnioski z diagnozy, wspólnie ustalany jest indywidualny plan terapii oraz liczba i częstotliwość spotkań.
Terapeuta udziela również rodzicom wskazówek do pracy w domu oraz przekazuje zalecenia dla kadry placówki, do której uczęszcza dziecko.
Wyniki diagnozy oraz wnioski do dalszej pracy przedstawiane są zawsze rodzicom w bezpośredniej rozmowie ze specjalistą. Możliwe jest również wystawienie formalnej opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się zawierającej zalecenia honorowane przez przedszkola i szkoły.
Terapia pedagogiczna
Są to regularne zajęcia, których celem jest wsparcie dziecka w pokonaniu trudności w uczeniu się wynikających z różnych przyczyn (dysleksja, całościowe zaburzenia rozwoju, zaburzenia ze spektrum autyzmu, Zespół Aspergera, niepełnosprawność intelektualna i inne).
Prowadzone są w formie gier i zabaw ruchowych, językowych, słuchowych, muzycznych i innych. Zajęcia zawierają również elementy treningu uważności.
Ponadto, nasi specjaliści wdrażają dzieci do samodzielnego i odpowiedzialnego procesu uczenia się, stosując koncepcję planu daltońskiego.